House of Yarn og Arctic Circle
House of Yarn er Norges største merkevarehus og totalleverandør av kvalitetsgarn, design og accessoirer til faghandel og kjedebutikker. Deres kjernevirksomhet er garn og tilbehør til håndstrikk. I tillegg produserer de kolleksjoner med strikket klær til sport, fritid og klassisk fashion. Arctic Circle er et av deres mest tradisjonelle merkevarer, med fokus på norske strikkeoppskrifter.
Arctic Circle produkter
Arctic Circle består av plagg med tradisjonelle mønstre og design, hvor utformingen og kvaliteten har sin opprinnelse fra tradisjonelt norsk håndarbeid. De bruker populære norske strikkemønstre som lusestrikk, Setesdalsmønsteret og åttebladsrosen fra Selbu. Produksjonen er basert på førsteklasses håndverk, og de bruker 100% norsk ull i alle deres produkter. Arctic Circle designer hovedsakelig genserne og koftene med en unisex passform for et mer tradisjonelt utseende. I tillegg til gensere og kofter produserer de matchende luer, skjerf, votter og hansker i samme autentisk design.
Strikkemønstre
Arctic Circle sitt design er konsentrert rundt norske tradisjonelle strikkemønstre. To av deres mest brukte er setesdalsmønsteret og åttebladsrosen fra Selbu.
Åttebladsrosen
Åttebladsrosen, også kalt Selburosen, er et ornament formet som en stjerne eller rosett med åtte spisse blader, og har tradisjonelt blitt brukt som mønster på strikkeplagg fra Selbu i Sør-Trøndelag. Selburoser forekommer i ulike former, mønsterkombinasjoner og farger, ofte med svarte roser på hvit base. Selburosen er antakelig det mest brukte strikkemønsteret i landet vårt, og er et symbol på Norge og norsk folkekunst.
Setesdalsmønsteret
Setesdalsmønsteret består av en kombinasjon av tradisjonelle norske symboler som åttebladsroser, kors, kringle og lus. Dette er et av de mest kjente og kjære mønstrene vi har, og har blitt strikket i generasjoner. Det har små v-formede prikker kjent som “lusemønster” og det velkjente “setesdalskorset”, som skal beskytte mot svart magi og onde ånder. Setesdalsmønsteret har også inspirert til mønsteret på den populære mariusgenseren.
Norsk strikk
Interessen for håndstrikking økte rundt 2010, særlig blant yngre kvinner. Veksten kjennetegnes ved at mange unge strikker og deltar i nye virtuelle og reelle strikkesamfunn. Strikkefestivaler, strikkekafeer, strikkenettsider og -blogger, strikkekurs og -reiser er alle en del av dette. Norsk strikk er trendy, og 43 prosent av norske kvinner strikker eller lager ulltøy på andre måter. Alle har kastet seg på strikkebølgen. Unge, norske influencere har fått strikke-dilla, noe instagram-feeden deres er et levende bevis på. Samtidig som norske aktører selger strikketøy i ulike farger som aldri før.
Strikkegenseren
Vi nordmenn er veldig stolte av vår kultur, og den norske strikkegenseren med tradisjonelle norske strikkemønstre vil alltid være en del av det norske motebildet. Strikkegenseren er sentral i den skandinaviske stilen, det er både tidsriktig, moderne og kult. Uansett hvor du retter blikket finner du unge og voksne mennesker i strikkegensere, om de er på hytta i påsken, eller tar en øl ute på byen. Det har blitt et hipster-plagg som har vunnet innpass i motebildet.
Det er få plagg i klesskapet som er mer klassisk og tidløs enn den norske tradisjonelle strikkegenseren. Arctic Circle produserer strikkegensere i alt fra enkle og stilrene design, til flerfargede med kompliserte mønstre. Det er slitesterke og trendy plagg du kan bruke til både hverdag og fritid, og vil alltid være en sikker favoritt i vinterhalvåret.
Friluft og kulturarv er trendy
De siste årene har det vært en stor økning av unge som går på turer i skog, fjell og mark. Flere og flere overnatter ute, og ni av ti nordmenn sier de er interessert i friluftslivet. Vi nordmenn er stolte av vår kultur og natur, og vi elsker å dele hva vi gjør ute i naturen på sosiale medier. Instagram-feeden blir preget av spektakulære turbilder fra høye topper og dype daler. Hvor mange ganger har du ikke sett et bilde av en nordmann som står på ski i mariusgenser? Eller poserer på en fjelltopp med utsikt over fjorden, iført den tradisjonelle strikkegenseren med selburose-mønster?
Å være godt kledd ute i naturen er typisk norsk, og ullplaggene er uatskillelige fra friluftslivet, både estetisk og praktisk. Ullen har fantastiske egenskaper. Den holder deg god og varm, lar huden din puste og transporterer bort fuktighet fra kroppen. Arctic Circle lager produkter av 100% norsk ull av høy kvalitet. Det er myke, behagelige og varme plagg som er perfekt å bruke i norske værforhold. Det er ikke uten grunn at nordmenn har kledd seg i ull siden tidenes morgen. Det er super praktisk både til fjellturen, skituren og til en sprek look utenfor hytteveggen.
FAQ
Hvilke produkter selger Arctic Circle?
Arctic Circle selger ullgensere, luer, skjerf, pannebånd, votter og hansker.
Hvor kan jeg kjøpe produkter fra Arctic Circle?
Du kan kjøpe Arctic Circle sine produkter i Mall of Norway sin butikk.
Hvilket materiale bruker Arctic Circle i produktene sine?
Arctic Circle produserer ulltøy av høy kvalitet i 100% norsk ull.